La universitat es connecta amb la vida a través de la mirada dels xiquets

Els alumnes de segón de primaria de l’escola Les Carolines han participat al taller Biodiverteix-te organitzat per el Professor D. Rafael Laborda, que pertany al Departament de Ecosistemes Agroforestals y a la EAMN. Els preparatius de la visita varen servir per a coneixer que a l’escola estaven estudiant l’antic Egipte de manera que es puguerem fer les dinàmiques de treball integrant-les al seu projecte.

En paraules d’Aïda Castellano, tutora de la clase de primaria, jornades com la d’avui obrin l’esperança a què aquestes futures generacions es menegen pel món virtual sense oblidar-se del real. Connectar-nos amb la natura, amb la realitat (d’on ve allò què mengem, què respirem), es fonamental, ja que d’eixa connexió és d’on ve el respecte i la cura de la mateixa.

A continuació fem transcripció del mail que la mestra envià als pares després de la visita a la UPV: “Ha sigut molt especial disfrutar aquest día amb els professors de la Universitat i els estudiants impulsors d’aquesta iniciativa, que connecta la universitat amb les escoles a través d’una mirada científica, ecològica i experiencial… Ens estaven esperant amb tot preparat!

img_2141

I amb tots aquests recursos que ens han regalat, ens han organitzat en tres grups per a treballar diferents tallers de manera rotatòria (segurament se’m perden cosetes, doncs anava gaudint a ratets d’un i altre):

– Al Racó de les Olors havien de trobar la planta que olorava com cadascuna de les diferents mostres que ens proposaven i registrar-ho amb gomets. També hem treballat amb la lupa!

–  Al Taller dels Insectes hem visualitzat de diversos observant els seus detalls i parts per a, després, plasmar algún que especialment ens agradara amb retoladors. Alguns eren realment interessants pels seus meravellosos colors i combinacions.

insectos

– Al Taller de les siluetes i insectes gegants ens hem dibuixat entre companys, ens hem reconegut… i hem creat amics insectes gegants! Ens podíem menejar pel terra, gaudir de l’espai, i experimentar amb formes més o menys properes a la realitat.

– També hem plantat les dues plantes amb les que els vostres fills i filles han arribat a casa. Tot començava amb una història relacionada, com no, amb un faraó. Sense que ells se n’adonen han conegut el concepte d’ecosistema. I, a banda de plantar-les correctament, regar-les, recordar el seu manteniment… han gaudit, com ells i elles han dit, d’embrutar-se!

img_1880

Amb tot açò… ni recordaven que havien de dinar!

img_2092

Ens han portat a un lloc de la Universitat on teníem un gran espai de gespa per a dinar tranquíl·lament i després… Tota la gespa estava envoltada de molècules de Carboni, Oxigen i Hidrogen. Hi havia pilotes de colors per tot arreu, cadascuna tenia una inicial diferent (C, O ó H). Havíem de trobar dues molècules d’oxigen (dos xiquets) i juntar-se amb una de carboni (un altre xiquet). Quan aconseguíem aquest CO2 anàvem a l’arbre a donar-li’l i ell ens donava molècules d’oxigen (més pilotes) que necessitem per a respirar.

img_2155

Ara reflexionarem a classe sobre aquesta fascinant eixida… Mirarem el papir, tastarem el sucre de la canya, repartirem les activitats que s’hem portat en paper… I continuarem donant-vos les GRÀCIES, per la vostra generositat, implicació i ganes de connectar l’ESCOLA a la VIDA.

Aïda Castellano Gorrea

Tutora de 2n A  de l’Escola Les Carolines.